آیا مدارس قم فردا سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد اهدای اعضای ۱۴۷ بیمار مرگ مغزی در غرب خراسان امتحانات دانش آموزان تا پایان هفته لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرونشست خودرو خاور در خیابان بابانظر مشهد+ تصویر (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ چرا خانواده‌ها با اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی مخالفت می‌کنند؟ سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟ علت علمی بارش‌های شدید بهار امسال در مشهد و کشور چه بود؟ بازنشر گفتگوی شهرآرانیوز با سیدمحمدتقی میرحافظ، معلم کلاس اول رئیس جمهور | آقای معلم! «سید ابراهیم» هم به دانش‌آموزان شهیدت اضافه شد کلاهبرداری میلیاردی با صدای زنانه اجتماع دانشگاهیان مشهد در پی شهادت آیت الله رئیسی برگزار شد + ویدئو (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویر جدید تلویزیون ترکیه از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه هلاکت شرورِ مسلح و شهادت مأموران پلیس تهران بزرگ + تصاویر شهدا و فیلم
سرخط خبرها

گسل مشهد فعال نشده و جای نگرانی نیست

  • کد خبر: ۱۸۸۱۹۹
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
گسل مشهد فعال نشده و جای نگرانی نیست
استاد بازنشسته ژئوفیزیک دانشگاه فردوسی مشهد گفت: گسل مشهد در زلزله‌های اخیر فعال نشده است و مردم نگران زمین‌لرزه نباشند، اما تمهیدات لازم اندیشیده شود.

علیرضا شجاع طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به زمین‌لرزه‌های اخیر افغانستان و اثرات آن بر مشهد گفت: دو زمین‌لرزه اخیر افغانستان که با قدرت ۶.۳ریشتر بود، در عمق بیش از ۱۰۰کیلومتری زمین اتفاق افتاده است و تهدید مستقیم برای مشهد نیست.
وی ادامه داد: اگر زمین‌لرزه‌ای به وقوع بپیوندد و ما آن را حس کنیم به منزله آن نیست که در کانون زلزله هستیم یا گسل‌های ما نیز فعال شده است.

رئیس اسبق مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: با توجه به بعد مسافت و عمق زمین‌لرزه‌های افغانستان، گسل‌های مشهد فعال نشده و جای نگرانی‌ نیست. زمین‌لرزه‌های اخیر به علت حرکت قاره‌ها و خرده‌قاره‌هاست و نیرو‌های جمع شده در لایه‌های زمین رها می‌شود و زلزله رخ می‌دهد که این پدیده در هرجایی از جهان می‌تواند به وقوع بپیوندد.

شجاع طاهری در مورد آمادگی مشهد برای وقوع زمین‌لرزه تأکید کرد: این مسئله‌ای است که مدیران حوزه بحران، محیط زیست و کارشناسان ژئوفیزیک باید پاسخ دهند. قطعا مطالعه کافی در مورد مشهد و اجرای تمهیدات مختلف می‌تواند ریسک خطر زمین‌لرزه در مشهد را به حداقل برساند.

این استاد بازنشسته گروه فیزیک دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، سال‌ها قبل در ژاپن زمین لرزه‌ای ۸ریشتری اتفاق افتاد و توکیو را با خاک یکسان کرد و ده‌ها هزار تن هم کشته شدند. اما ژاپن به همان حالت ماند؟ امروزه زلزله‌هایی با موج ۷.۴در ژاپن اتفاق می‌افتد و هیچ خسارت جانی و مالی‌ به دنبال ندارد و این حاکی از مطالعه دقیق و مدیریت بحران کارآمد در آن کشور زلزله‌خیز است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->